Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nyhetsbrev juni 2025 (gymnasiet och gymnasial vux)

Såpbubblor som reflekterar ljus och ger interferenseffekter.

Rydbergdagarna 2025 i Lund

Anmälan till den andra upplagan av vår nya gymnasielärarkonferens är nu öppen. I år kommer vi att fördjupa oss i medicinsk strålningsfysik (besök på en av Sveriges mest moderna strålbehandlingsklinik utlovas!) och i astronomi (fokus på stjärnspektroskopi och om väder tillåter gör vi observationer med teleskop!). Anmäl dig senast den 30 september.


Fysikdagarna 2025 i Luleå

Hoppas att vi ses i Luleå den 13-15 augusti på Fysikersamfundets återkommande konferens för fysiker och fysiklärare med ett speciellt spår för gymnasielärare. I år äger Fysikdagarna rum i Luleå och arrangeras av Luleå tekniska universitet.

NRCF bidrar med en workshop om mätfelsbehandling på gymnasiet - detta gör vi i samband med att den nya ämnesplanen för ämnet fysik uttryckligen nämner "felberäkningar". Vi tar även hand om en presentation/rundabordssamtal om det pedagogiska samarbetet inom universitetet och mellan gymnasieskolan och universitetet.


Konferens om didaktisk forskning: FobasNT

Den 15-16 oktober anordnar NATDID en konferens för praktiknära forskning i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - Fobas NT. Konferensen äger rum i Norrköping och bjuder på många tillfällen att samtala med forskare och andra lärare. Särskilt vill vi lyfta fram en av huvudtalarna, Jesper Haglund från Karlstads universitet, som kommer att hålla ett föredrag med titeln ”Kroppen och knoppen som resurser för lärande i naturvetenskap”. 


Tips om en MOOC: Hållbar rymd

Vill man utvidga sina perspektiv på hållbarhetsfrågor i samband med astronomi och fysik eller undrar man hur man skulle kunna inkludera hållbarhetsperspektiv i sin fysikundervisning så kan man läsa en kurs som heter "Sustainable Space" och ges på Helsingfors universitet. Kursen läses helt digitalt, asynkront och i ens eget tempo. Kursen motsvarar 2 högskolepoäng och enligt kursbeskrivningen ska man ha möjlighet att få ett resultatintyg från Helsingfors universitet.


För lärare i Skåne: Lärarfortbildningsdagen på Vattenhallen i Lund

Lunds universitets egna science centre bjuder som varje år på en spännande kursdag för lärare den 24 oktober.


Skoltävlingen EOES

Vi vill också tipsa om en skoltävling i naturvetenskap där NRCF ansvarar för fysikdelarna: EOES (European Olympiad of Experimental Science), en europeisk tävling som går ut på att elever på högstadiet och i årskurs 1 på gymnasiet löser experimentella uppgifter i lag. Efter sommaren kommer man att uppdatera tävlingens hemsida med kalendariet för läsåret 2025/26, så håll utkik. Det som gör EOES extra spännande nu är att den internationella finalen i maj 2026 kommer att ske i Lund!


IYPT-problem som inspirationskälla för gymnasiearbeten

Till sist vill vi tipsa dig om IYPT - en fysiktävling som ligger på en mer avancerad nivå än EOES. Den fokuserar enbart på fysik och tävlingens uppdrag ("problem") skulle kunna användas som inspiration för gymnasiearbeten i ämnet.