Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Förskolan

Den som arbetar med barn vet att barn ställer en mycket stor mängd frågor. Det finns studier som visar att små barn ställer över 70 frågor varje timme när de pratar med en vuxen.

Alla de här frågorna har så klart inte med fysik eller naturvetenskap att göra. Men vissa har det. På liknande sätt är barnen under en dag i förskolan involverade i en mängd aktiviteter (till exempel i sin lek) där erfarenheter kan göras och diskussioner föras som kan innebära naturvetenskapliga lärtillfällen.

Under fliken "Tema Förskolan" har NRCF samlat exempel på hur fysiken på ett lekfullt sätt kan integreras i förskolans vardag.

Gå till fliken "Tema Förskolan"

Många olika fysikområden
I en studie där förskollärare fick lyssna och titta efter frågor och situationer som har med naturvetenskap att göra så hittade de frågor och situationer från många olika fysikområden.

Det handlar om krafter och rörelser, ljus, laddning, elektricitet och magnetism, energiomvandlingar, astronomi och väder. I artikeln nedan, som är fritt tillgänglig, finns exempel både på vardagliga situationer och på barns frågor.

Lämplig utgångspunkt
Artikeln kan med fördel användas som utgångspunkt för samtal i arbetslaget kring hur man kan arbeta med naturvetenskap utifrån barns frågor och vardagliga situationer.

Ta del av artikeln i tidskriften Nordina "Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag" (Hansson, Löfgren & Pendrill, 2014, ny flik)

Synpunkter på innehållet mottages tacksamt. Kom även gärna med förslag på områden där det känns angeläget att komplettera inspirationsmaterialet!

Kontakt: resurscentrum [at] fysik [dot] lu [dot] se (resurscentrum[at]fysik[dot]lu[dot]se)