Fritt fall i förskolan
Årskurs: Förskola
Ämnesområde: Kraft och rörelse
Redan mycket små barn undersöker gravitationen/tyngdkraften i sina försök att förstå omvärlden. Barnet släpper ett föremål och ser om det faller till marken - gång på gång! Med lite hjälp kan undersökningarna utvidgas till experiment som gör det möjligt att upptäcka överraskande och oväntade egenskaper hos tyngdkraften.
Att jämföra hur saker faller lämpar sig för tidiga systematiska undersökningar och redan för skolår 1-3 ingår tyngdkraften i undervisningens centrala innehåll.
Produktiva frågor
Genom att ställa så kallade produktiva frågor kan pedagogiska vinster göras. Om man till exempel frågar "Vad kommer ner först?" hamnar fokus på tävling. Om man i stället frågar "Vad händer om man släpper något?" börjar barnen istället undersöka hur olika saker faller. Nedan följer en rad företeelser och frågeställningar ämnade att få fart på barnens funderingar och experimentlusta.
Släpp en leksak
Släpp en leksak och den faller till marken. Släpp leksaken igen och den faller till marken igen. Varför är det så - och varför ökar risken för att leksaken ska gå sönder ju högre upp man släpper den ifrån? Hur kommer det sig att ju längre leksaken får falla desto fortare faller den?
Vad händer med ballonger?
Vad händer med ballonger? Faller de nedåt eller rör de sig uppåt? Barn har sett ballonger som är lättare än luft och ballonger som blåsts upp och släppts iväg. Ballongfrågan kan leda till undersökningar kring hur olika ballonger rör sig när de släpps och ballongraketer över rummet piggar upp!
Vad händer med papper?
Vad händer med papper? Ett papper kan röra sig fram och tillbaka under fallet - och helt annorlunda hopknycklat. Blir det någon skillnad om man släpper eller kastar papperet? Ett papper kan också bli ett pappersflygplan.
(Skapat av Ann-Marie Pendrill med inspiration från en diskussion under en förskolelyftskurs, 18 nov 2011.)