Kartläggning av stjärnorna 4 - Stjärnhimlen

Två personer som lyser med ficklampor upp mot stjärnhimlen. Foto.

Årskurs: 4-6, 7-9
Ämnesområde: Astronomi

Denna övning sker utomhus när det är mörkt och stjärnklart. Experimentet bygger på användandet av antingen programmet Stellarium eller av stjärnkartor som du finner i olika tidskrifter på nätet, till exempel Populär Astronomi (se länkar nedan). Samt att eleverna har gått igenom de tidigare övningarna gällande kartläggningen av stjärnhimlen.

Kom ihåg att det är svårare att navigera på den riktiga stjärnhimlen än på stjärnkartan eftersom himlen rymmer så många fler stjärnor än kartan. Speciellt om man har förmånen att observera himlen från ett riktigt mörkt ställe.

Stjärnhoppning

Hur hittar man då stjärnbilder? Det är en konst som kan tyckas vara svår men det behöver det inte alls vara! Genom att identifiera några få stjärnbilder kan man lätt finna fler genom att hoppa mellan dem, så kallad stjärnhoppning.

Stjärnkartor är ett nödvändigt redskap för att lära sig denna konst. Förutom i tryckt form finns även digitala varianter att tillgå via datorprogram, mobilappar och andra elektroniska hjälpmedel.

Ändrar utseende
Stjärnhimlen ändrar utseende under årets gång och därför är det viktigt att tränar på stjärnhoppning vid skilda tidpunkter under året. Skaffa stjärnkartor från exempelvis Populär Astronomis hemsida som visar den aktuella stjärnhimlen för olika delar av året (i första hand vintern).

Genom att utgå från kända stjärnbilder som  Karlavagnen och Orion kan du enkelt gå vidare och hitta andra stjärnor. Nu är det också bra att kunna mäta vinklar mellan skilda objekt på himlen enligt tidigare övningar.

Illustrationerna nedan exemplifierar stjärnbildshoppning på stjärnkartan för oktober-november och sedan för februari-mars.

Stjärnkarta gällande perioden oktober till november. Illustration.

Stjärnkarta gällande perioden februari till mars. Illustration.

• Stjärnkartor för den aktuella delen av året.
  • Vanlig fältkikare.
  • Varma kläder och skor!
  • Något varmt att dricka.
  • En grön laserpekare, eller stark ficklampa, att peka med på himlen.

Experimentet

Dela ut kartorna som gäller för den aktuella perioden till eleverna. Diskutera med dem hur de ska hålla kartorna för att det ska bli rätt.

Om eleverna håller kartan horisontellt och observerar åt söder ska söder på kartan vara mot dem. Om eleverna håller kartan vertikalt och observerar åt söder ska söder på kartan vara ner mot marken.

Följer ekliptikan
Det kan vara bra att förbereda sig genom att i Stellarium ha kontrollerat vilka planeter som är uppe och var de står. Eftersom planeterna följer ekliptikan väl, har man en möjlighet att se denna på himlen och också identifiera en del av zodiakens stjärnbilder, som ju återfinns längs ekliptikan. Ekliptikan är solens tänkta bana över himlen.

Lär även eleverna de tio ljusstarkaste stjärnorna och i vilka stjärnbilder man finner dem. Identifiera sedan dessa stjärnor och använd dem för att hitta på himlen.

Diskussion

Några frågeställningar:

• Vilka stjärnbilder är synliga?
  • Hur många av zodiakens stjärnbilder kan ses på vid ett givet tillfälle?
  • Kan eleverna förutsäga när en viss stjärnbild blir synlig under året?
  • Hur rör sig månen över himlen? Följer den också ekliptikan?
  • När under månaden är det lämpligast att studera stjärnhimlen?
  • Vilken betydelse har ljuset från byar och städer, så kallade ljusföroreningar?

Att bygga vidare på

Med en vanlig fältkikare kan man även se en del annat än stjärnbilder. Till exempel Orion-nebulosan och Andromeda galaxen. En del öppna och klotformiga stjärnhopar kan också ses. Den bästa är Plejaderna (Sjustjärnorna) i Oxens stjärnbild!

Länkar

Stellariums hemsid (ny flik)
Populär Astronomis hemsida (ny flik)
Starrynight Stores hemsida (ny flik)

(Skapat av Urban Eriksson.)