Covid-19: Att bemöta en pandemi

Datorsimulering av omikron-viruset. Illustration.

Årskurs: Gymnasiet

På EPIC Learnings hemsida finns flera bra läraktiviteter om covid-19. Man kan till exempel arbeta med matematisk modellering av virusspridning, simulering av smittkurvan och analys av data om munskyddets skyddseffekt.

En utmärkt resurs för elever som har läst lite mer matematik, typiskt mot slutet av gymnasiet. Man kan använda resurserna som exempelvis inspiration för gymnasiearbete.

Materialet skapades som en del av projektet Responding to an Emerging Epidemic through Science Education (REESE) vid School of Education, University of North Carolina i Chapel Hill, USA.

Gå till lärresurserna om covid-19 på EPIC Learnings hemsida (ny flik)