Kartläggning av stjärnorna 2 - Stjärnbilderna och deras historier

Stjärnbilden Orion på natthimlen. Foto.

Årskurs: F-3, 4-6
Ämnesområde: Astronomi

Denna övning genomförs bäst under vintertid. Då finns det en rimlig chans att eleverna kan komplettera diskussionerna med observationer av natthimlen utan att det blir för sent.

Vi vet att himlen verkar fylld av stjärnor som lyser likt glittrande diamanter mot den svarta bakgrunden. Dessa stjärnor har genom människans fantasi förbundits till att bilda stjärnbilder. Jordens alla skilda kulturer har olika stjärnbilder!

Vilka historier ligger bakom?

Övningen ger dig möjlighet att undersöka och diskutera de stjärnbilder som vi i Sverige använder. De kommer från den grekiska mytologin och historierna bakom dessa är ofta mycket spännande och fantasieggande.

Det kan vara lämpligt att börja en diskussionen med eleverna om vad de vet om stjärnbilderna. Kanske känner de till någon stjärnbilds bakomliggande historia?

Kartläggning av stjärnbilder

Låt eleverna söka information om stjärnbilderna med hjälp av litteratur och internet.
Vilka källhänvisningar är tillförlitlig? Det kan vara på sin plats att ta upp innan de börjar leta efter information.

Efter sökningen är det lämpligt att låta eleverna presentera sina upptäckter på något vis. Till exempel via en enkel presentation på dator eller OH.

Man kan också, om man har tid, låta dem dramatisera det hela. Det brukar bli uppskattat, särskilt på föräldramöten!

Ytterligare frågeställningar

Efter den inledande diskussionen kan man låta eleverna fundera på följande frågor:

• Finns det fler stjärnbilder än de grekiska?
  • Hur många finns det?
  • Vem bestämmer vad som gäller?
  • Andra kulturers stjärnbilder? Hur ser de ut?
  • Finns det gemensamma bilder i olika kulturer? I Stellarium kan du se många olika kulturers stjärnbilder.

Besök Stellariums hemsida (ny flik)

(Skapat av Urban Eriksson.)