Att arbeta med samhällsfrågor
Varför behövs fysikkunskaper i dagens samhälle? Hur kan skolfysiken ge eleverna relevant medborgarkunskap? Ska fysikundervisningen ta upp samhällsfrågor - eller ska det överlåtas till samhällskunskapen?
Att arbeta med samhällsfrågor (socio-scientific issues på engelska) kan vara ett sätt att lyfta fram relevansen av kunskaper inom fysik och naturvetenskap i ett samhällsperspektiv. Samtidigt som det kan ge en fördjupad förståelse av olika fysikområden genom att kunskapen tillämpas i nya sammanhang. Skolans styrdokument ger tydligt stöd för att arbeta med dessa frågor. En speciellt viktig klass av samhällsfrågor är hållbar utveckling.
Angelägna samhällsfrågor
Nedan listas en rad resurser kan användas som utgångspunkt för att arbeta med aktuella, angelägna och kontroversiella samhällsfrågor. Flera av följande resurser kan kopplas till undervisning om hållbar utveckling:
- Alternativa energikällor (Årskurs 7-9)
- Covid-19: Att bemöta en pandemi (Gymnasiet)
- Expedition till Mars (Årskurs 4-6, 7-9, Gymnasiet)
- Globala hållbarhetsmål - diskussionsaktivitet (Årskurs 4-6, 7-9, Gymnasiet)
- Hastighetsbegränsningar i trafiken (Årskurs 4-6, 7-9)
- Klimatfrågan - FN-rollspel (Gymnasiet)
- Klimatförändringar – digital lärresurs (Årskurs 7-9, Gymnasiet)
- Klimattoppmöte i skolan - rollspel (Årskurs 7-9, Gymnasiet)
- Radioaktivitet – digital lärresurs (Gymnasiet)
- Slutförvar av kärnavfal (Årskurs 7-9, Gymnasiet)
Artiklar och andra resurser om fysik i samhället
APS hemsida för "Forum on Physics and Society" (ny flik)
EPS hemsida för "Forum Physics and Society" (ny flik)
Physics, Concepts and Connections (Art Hobson, Addison-Wesley, femte upplagan, 2010, ny flik)